3.1 Åtstramningar resultatet av dagens ramverk 

En restriktiv finanspolitik av det slag som präglat större delen av 2010-talet måste undvikas i coronakrisens spår. Att tillämpa dagens ekonomiska ramverk i krisens efterdyningar skulle få förödande följder. Detta eftersom staten under lång tid skulle behöva ha stora budgetöverskott för att "ta tillbaka" kostnaderna för krispolitiken och nå det överskottsmål ramverket föreskriver. Inte bara skulle långsiktiga bostads- och infrastruktursatsningar utebli, skatteintäkter skulle också behöva tas från välfärden för att möjliggöra budgetöverskottet. Skattepengar skulle med andra ord läggas på avbetalningar samtidigt som nödvändiga investeringar skulle utebli och nedskärningar krävas i välfärden.

Erfarenheterna från finanskrisen 2008-2009 visar att en sådan ensidig strävan efter överskott i offentliga finanser får allvarliga konsekvenser. År efter år genomfördes besparingar och nedskärningar i välfärdens kärnområden som skola, sjukvård och äldrevård. Arbetslösheten kom aldrig ner till samma nivå som före finanskrisen.

<rdf:RDF data-preserve-html-node="true" xmlns:cc="http://creativecommons.org/ns#" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#"> <cc:Work data-preserve-html-node="true"> <dc:type data-preserve-html-node="true" rdf:resource="http://purl.org/dc/dcmitype/StillImage"/> <dc:date data-preserve-html-node="true">2020-10-03T10:59:30.262138</dc:date> <dc:format data-preserve-html-node="true">image/svg+xml</dc:format> <dc:creator data-preserve-html-node="true"> <cc:Agent data-preserve-html-node="true"> <dc:title data-preserve-html-node="true">Matplotlib v3.3.0, https://matplotlib.org/</dc:title> </cc:Agent> </dc:creator> </cc:Work> </rdf:RDF> <! data-preserve-html-node="true"-- 1995 --> <! data-preserve-html-node="true"-- 2000 --> <! data-preserve-html-node="true"-- 2005 --> <! data-preserve-html-node="true"-- 2010 --> <! data-preserve-html-node="true"-- 2015 --> <! data-preserve-html-node="true"-- 2020 --> <! data-preserve-html-node="true"-- År --> <! data-preserve-html-node="true"-- 20% --> <! data-preserve-html-node="true"-- 30% --> <! data-preserve-html-node="true"-- 40% --> <! data-preserve-html-node="true"-- 50% --> <! data-preserve-html-node="true"-- 60% --> <! data-preserve-html-node="true"-- 70% --> <! data-preserve-html-node="true"-- 80% --> <! data-preserve-html-node="true"-- Procent av BNP --> <! data-preserve-html-node="true"-- Källa: SCB (2020), BP21 --> <! data-preserve-html-node="true"-- Skuldankaret (35%) --> <! data-preserve-html-node="true"-- ECB:s rekommenderade tak (60%) --> <! data-preserve-html-node="true"-- Sveriges konsoliderade bruttoskuld som procent av BNP --> <! data-preserve-html-node="true"-- (1995-2023) --> <! data-preserve-html-node="true"-- Historisk utveckling --> <! data-preserve-html-node="true"-- Prognos BP21 -->
Figur 6. Sveriges konsoliderade bruttoupplåning (Maastrichskuld) som procent av BNP 1995–2023. Historisk samt prognostiserad utveckling av den svenska konsoliderade bruttoupplåningen (Maastrichtskulden) som andel av BNP.21

Reformisterna är övertygade om att en framgångsrik krispolitik måste bygga på snabba, kraftiga och uthålliga insatser som förhindrar att massarbetslösheten biter sig fast och att ekonomin går in i en nedåtgående spiral. Samtidigt krävs att en långsiktig, hållbar och rationell ekonomisk politik tar vid när vi passerat det akuta krisstadiet. Detta för att inte vingklippa återhämtningen och bygga ett samhälle som står starkare när nästa kris slår till.

Därför behöver Sverige ett nytt ramverk för den ekonomiska politiken.





21SCB (2019) Consolidated debt in percent of GDP; Budgetpropositionen för 2021