​7​ Metodbegränsningar och antaganden

Vi är en socialdemokratisk förening helt driven av ideellt arbete. Denna Reformbudget har tagits fram av föreningsmedlemmar på deras fritid.

Inkomster och utgifter från de reformer som föreslås samt prognoser för statsskuld, gini-koefficient med mera har förutom de fall där Riksdagens utredningstjänst citeras inte tagits fram med Regeringskansliets särskilda modelleringsverktyg (till exempel FASIT). Istället har en prioriteringsordning fastställts. Där det funnits utredningar, promemorior, departementsskrivelser eller rapporter från regeringskansliet, dess utredare, myndigheter eller riksdagens utredningstjänst har resultat från dessa använts. I andra fall har Reformisterna använt rapporter från erkända experter och/eller organisationer. Utöver detta har egna beräkningar gjorts utifrån offentlig statistik från berörda myndigheter. Ofta har en kombination av dessa tre metoder använts för att säkerställa rimligheten i uppskattade kostnader och intäkter. Alla kostnader/intäkter från reformer är uppskattade utifrån 2020/2021. Det gör att uppskattningarna för år ett är mer säkra än uppskattningarna för år tre. En försiktighetsprincip har använts för att säkerställa att uppskattningarna år tre inte ligger i överkant.

Ekonomiska prognoser är alla tagna från Ekonomistyrningsverkets (ESV) juniprognos 2021,134 och det är värt att notera att Konjunkturinstitutet i augusti presenterat en betydligt högre tillväxtprognos.135 Reformisterna har inte haft tillgång till en detaljerad beskrivning av vilka utgiftsposter och/eller andelar i procent av utgiftsposter som regeringens investeringsbudget består av. Efter att ha gått igenom anslagskoder har 124,4 miljarder identifierats.


134 Ekonomistyrningsverket (2021) Prognos juni 2021 Statens budget och de offentliga finanserna

135 Konjunkturinstitutet (2021) Uppdatering av konjunkturbilden Augusti 2021