7 Metodbegränsningar och antaganden
Vi är en socialdemokratisk förening helt driven av ideellt arbete. Denna Reformbudget har tagits fram av föreningsmedlemmar på deras fritid.
Inkomster och utgifter från de reformer som föreslås samt prognoser för statsskuld, gini-koefficient med mera har förutom de fall där Riksdagens utredningstjänst citeras inte tagits fram med Regeringskansliets särskilda modelleringsverktyg (t ex FASIT). Istället har en prioriteringsordning fastställts. Där det funnits utredningar, promemorior, departementsskrivelser eller rapporter från Regeringskansliet, dess utredare, myndigheter eller riksdagens utredningstjänst har resultat från dessa använts. I andra fall har Reformisterna använt rapporter från erkända experter och/eller organisationer. Utöver detta har egna beräkningar gjorts utifrån offentlig statistik tillgänglig från berörda myndigheter. Ofta har en kombination av dessa tre metoder brukats för att säkerställa rimligheten i uppskattade kostnader och intäkter. Alla kostnader/intäkter från reformer är uppskattade utifrån 2019/20. Det gör att uppskattningarna för år 1 är mer säkra än uppskattningarna för år 3. En försiktighetsprincip har använts för att säkerställa att uppskattningarna år tre inte ligger i överkant.
Ekonomiska prognoser är alla tagna från Budgetpropositionen för 2021. Reformisterna har inte haft tillgång till en detaljerad beskrivning av vilka utgiftsposter och/eller andelar i procent av utgiftsposter som regeringens investeringsbudget består av. Efter att ha gått igenom anslagskoder har 115 miljarder identifierats.