1.5 En budget för välfärden, klimatet och jobben

Det har blivit smärtsamt uppenbart att vår tids färdriktning är ohållbar – klimatmässigt och socialt. De gångna decenniernas ekonomiska dogmer har numera diskvalificerats av världens samlade expertis – från OECD och IMF till FN:s klimatpanel.33 Men politiken släpar ängsligt efter. Precis som under 1930-talet behövs en omstöpning av den ekonomiska politiken, en New Deal. Men den här gången måste den vara grön.

Coronakrisen utgör ett vägskäl. Världen över har politiken tvingats till en omvärdering. I Europa har Frankrike, Tyskland och EU öppnat dörren för ett investeringsdrivet, grönt återhämtningsprogram, en Green Deal. Inspirerad av idéerna om en Green New Deal driver president Biden i USA på för en liknande agenda med omfattande investeringar i grön omställning och infrastruktur, parat med satsningar på välfärd och skattereformer för att minska klyftorna och pressa tillbaka arbetslösheten.

I den här Reformbudgeten pekar Reformisterna ut riktningen för en socialdemokratisk politik för 2020-talet. En politik som tar ansvar för framtiden, där staten åter investerar i det gemensamma och genomför de satsningar som krävs för att föra Sverige ur coronakrisen och ta itu med de stora samhällsutmaningar vi står inför. Det handlar om en sammanhängande politik för stärkt välfärd, minskade klyftor, rättvis grön omställning och full sysselsättning. Välfärden, jobben och klimatet. Det är den agendan vi vill se svensk socialdemokrati gå till val med 2022.


33 Cingano, F. (2014) Trends in Income Inequality and its Impact on Economic Growth, OECD Social, Employment and Migration Working Papers, No. 163, OECD Publishing, Paris; Ostry, J. et al (2019), Confronting Inequality – How Societies Can Choose Inclusive Growth, Columbia University Press, New York; IPCC, Global Warming of 1.5 °C, Special Report SR15, 2018, www.ipcc.ch/sr15