4.6 Arbetstidsreform med sikte på 30-timmarsvecka

Förslag: För att ta steg mot att införa en 30-timmarsvecka tillförs 5 miljarder år 1, 10 miljarder år 2 och 15 miljarder fr o m år 3 för att kompensera för ökade kostnader. 

Reformisterna menar att ett framtidsinriktat politiskt projekt måste utmana rådande föreställning om att all produktivitetstillväxt ska omsättas i ökad materiell konsumtion. Att använda delar av tillväxten till att korta arbetstiden skulle ge mer ork och mer tid åt familj och vänner. Arbetstidsfrågan har historiskt varit central i arbetarrörelsens frihetskamp och mellan 1920 och 1973 förkortades arbetsveckan från 56 till 40 timmar. Sedan dess har ingen förkortning av den lagstadgade arbetsveckan genomförts. Reformisterna menar att det nu är dags för en reform som tar steg mot att sänka arbetstiden för heltidsanställda till 30 timmar per vecka.

En sådan reform måste införas varsamt för att säkerställa att den offentliga servicen inte påverkas negativt. Hänsyn måste tas till att vård och omsorg redan idag har svårt att täcka sina personalbehov. Reformisterna föreslår en arbetstidsförkortning som sänker veckoarbetstiden med en timme per år över tio år. Den exakta reformtakten måste utredas så att kompetensförsörjningen i offentlig sektor säkras. Det är samtidigt värt att påpeka att offentlig sektor präglas av en hög andel deltidsarbetande vilket förenklar genomförandet av en arbetstidsförkortning – detta eftersom bortfallet i arbetade timmar till stor del kan neutraliseras genom uppjusterad sysselsättningsgrad och oförändrad absolut arbetstid.32

För att säkerställa att den offentliga servicen inte påverkas införs också ett riktat statsbidrag för att kompensera kommuner och regioner för ökade kostnader, exempelvis för utbildning och nyanställningar. Fullt genomförd beräknas kompensationen till offentlig sektor kosta 50 miljarder per år.33 Flera studier tyder samtidigt på att sänkt arbetstid kan medföra positiva följdeffekter som minskade sjukskrivningar, lägre personalomsättning och ökad produktivitet per arbetad timme, men i detta förslag används en försiktighetsprincip som endast tar med kostnader.



32Kommunal (2019) Tid är pengar - en kongressrapport om möjliga konsekvenser av en arbetstidsförkortning.
33För mer utförligt räkneexempel se: Katalys (2017) Måste vi jobba 8 timmar per dag? En rapport om hur vi kan jobba mindre och styra mer över vår tid.