4.21 Avskrivning av studielån i glesbygd

Förslag: För att öka attraktiviteten att bosätta sig och bo kvar på landsbygd införs ett system där studieskulder successivt skrivs av för boende i glesbygdskommuner. Skulden skrivs av med 10 procent årligen med ett maximalt årsbelopp om 30 000 kronor. Kostnaden för detta beräknas till 0,3 miljarder kronor fr.o.m. år 1.

En ökad befolkningskoncentration till landets större tätorter är ett strukturellt problem för Sverige. Konsekvensen blir att glesbygdskommuner får stora svårigheter att klara av kompetensförsörjningen av välfärden. På motsvarande sätt innebär urbaniseringen att arbetsmarknaden på gles- och landsbygd blir lidande samtidigt som städerna upplever ett starkt tryck på bostäder och kollektivtrafik. Viktig och grundläggande samhällsservice uteblir eller brister för stora delar av befolkningen, till följd av att redan glesbebodda kommuner blir än mer avfolkade. Folkhälsoutmaningar om ofrivillig ensamhet och annan psykisk ohälsa kan kopplas till samma utveckling. Vidare förstärker den demografiska utvecklingen med en åldrande befolkning alla dessa effekter. Flera statliga utredningar har identifierat ett reformerat studiestödssystem som en viktig pusselbit för att ändra på detta.5152

För att öka attraktiviteten i att bosätta sig och bo kvar i glesbebodda kommuner skrivs studielån för bofasta invånare ned med 10 procent årligen, upp till ett maximalt årsbelopp om 30 000 kronor. Berörda kommuner är de 23 glesbygdskommuner som Landsbygdskommissionen identifierat som särskilt utmanade av den demografiska utvecklingen. För att omfattas av nedskrivningsrätten krävs att personen är folkbokförd och bosatt i kommunen samt har avlagt en examen. Kostnaden för detta beräknas till ca 0,3 miljarder kronor fr.o.m. år 1.



51SOU 2020:8, Starkare kommuner – med kapacitet att klara välfärdsuppdraget.
52SOU 2017:1, För Sveriges landsbygder – en sammanhållen politik för arbete, hållbar tillväxt och välfärd.