5.9 Ersätt dagens flygskatt med flygmilsskatt

Förslag: Dagens flygskatt ersätts med en flygmilsskatt. Inrikes flyg med destinationer utanför Stockholm, Göteborg och Malmö undantas flygskatt. Skatteintäkterna beräknas öka med 0,9 miljarder kronor år 1, 0,88 miljarder kronor år 2 och 0,86 miljarder kronor år 3. Inkomsterna från skatten öronmärks för klimatsatsningar.

Dagens flygskatt är för låg för att ha avsevärd effekt på flygets utsläpp. Systemet är också trubbigt. Dels riktar det sig inte mot utsläpp eller användning av fossila bränslen i sig, dels tar det inte hänsyn till klimaträttvisa. Flyg har dessutom olika betydelse i glesbygd och storstadsregioner. Samtidigt står en relativt liten del höginkomsttagare, som flyger ofta och mycket, för en stor del av klimatpåverkan från svenskarnas flygande. 

Totalt sett måste flygvolymerna begränsas när flyget återhämtar sig efter coronakrisen, annars riskerar klimatmålen att bli svåra att uppnå. De styrmedel som införs måste däremot uppfattas som rättvisa och ta hänsyn olika gruppers skilda behov och förutsättningar. I väntan på fungerande prissättning av flygets utsläpp inom EU och internationellt föreslås att dagens flygskatt ersätts med en flygmilsskatt i enlighet med det förslag som lyfts av Storbritanniens klimatpolitiska råd.72 Skattesatsen utgår exempelvis från nuvarande flygskatt för inrikes flygresor, men ökar enligt en trappa beroende på flugna mil. Flygbiljetter med högre klimatpåverkan, som business class, beskattas högre. För att minimera påverkan för glesbygd och mindre orter undantas inrikes flygresor med destinationer utanför Stockholm, Göteborg och Malmö från flygskatt.

En flygmilsskatt förväntas initialt öka skatteintäkterna med 0,9 miljarder kronor. Intäkterna öronmärks tillsammans med intäkter från klimatvärnskatt, grön arvs- och gåvoskatt, samt  utfasning av klimatskadliga subventioner, för löpande klimatsatsningar under avsnittet En svensk grön ny giv.





72Carmichael, R. (2019) Behaviour change, public engagement and Net Zero, A report for the Committee on Climate Change, Imperial College London.