5.11​ Utred och inför en skatt på digitala tjänster

Förslag: En omsättningsskatt på digitala tjänster utreds och införs med förebild i de digitala skatter som redan finns i flera EU-länder. Skatteintäkterna beräknas öka med 1.5 miljarder per år fr.o.m år 2.

Digital beskattning har den senaste tiden dominerat globala skattediskussioner, både inom EU och OECD. I brist på globala framsteg har en rad europeiska länder såsom Frankrike, Storbritannien, Österrike, Italien och Polen i närtid infört nationella digitala skatter – inte minst för att sätta press på de globala diskussionerna. EU har även diskuterat införandet av en gemensam digital skatt för att finansiera medlemsländernas återbetalning av det gemensamma EU-lån som togs för att finansiera EU:s stora krispaket sommaren 2020. Reformisterna anser att Sverige bör följa våra europeiska grannländer och införa en digital skatt redan i närtid. Skälen för att införa en digital skatt är goda.

En rad studier utförda för EU-kommissionen har visat hur gränsöverskridande digitala företag har en genomsnittlig effektiv skattegrad på endast 9,5 procent medan gränsöverskridande företag i andra sektorer betalar i genomsnitt 23,2 procent. Ser man till de digitala företag med den mest aggressiva skatteplaneringen är den effektiva skattesatsen negativ: -2,3 procent.75 Detta möjliggörs av det faktum att digitala tjänster är rörliga och enkelt kan flytta sig själva och sina vinster till lågskatteländer. Förutom aggressiv skatteplanering har flera digitala jättar också fått särskilda bidrag för att starta verksamhet i ett visst land. I Sverige har till exempel jätteföretag som Facebook, Amazon och Google fått hundratals miljoner i etableringsbidrag och sänkt energiskatt för sina serverhallar. Satsningen har dock lett till få anställningar.76

En annan viktig beståndsdel är det faktum att en stor majoritet av de nya digitala bolagen är beroende av insamlad användardata för sina vinster. Detta möjliggör bland annat att flera stora digitala tjänster erbjuds utan kostnad för användarna – privatpersoner betalar helt enkelt med sin användardata. Finansieringsmodellen är i grunden legitim, men det finns samtidigt starka belägg för att privatpersoner underkompenseras för sin användardata. Inte minst för att konkurrensen på avgörande delar av den digitala marknaden är närmast obefintlig. En digital skatt är ett sätt att jämna ut den maktbalans som råder mellan plattformar och användare i frågan om fördelning av det mervärde som skapas av användardata.77

figur_digital_beskattning.png