4.1​ Ett kraftigt pensionslyft och utredning av differentierad pensionsålder

Förslag: För att höja de lägsta pensionerna med upp till 3 500 kronor per månad tillförs 30,4 miljarder kronor år ett, 31 miljarder år två och 31,7 miljarder år tre. Regelverket för bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd anpassas efter höjningen och förutsättningarna för att införa en differentierad lägre pensionsålder för personer i slitsamma och tunga yrken utreds.


Sverige har alltför många fattiga äldre och ett illa utformat pensionssystem. Dagens undermåliga pensionssystem drabbar inte minst de många kvinnor som tagit huvudansvar för hemmet och arbetat i lönediskriminerade sektorer. Det drabbar även i princip alla som råkat ut för svårare sjukdom eller arbetslöshet eller som inte haft möjlighet att lönearbeta tillräckligt många år i Sverige. Det är därför av central betydelse för jämlikheten och jämställdheten att pensionssystemet förbättras. Det nuvarande pensionssystemet har som främsta syfte att statens finanser inte ska påverkas. Priset för detta är att ett stort antal pensionärer idag har en oacceptabelt låg pension. Cirka 380 000 pensionärer i Sverige har idag en pension på under 10 000 kronor i månaden före skatt. Ytterligare nästan 650 000 har en pension under 13 500 kronor i månaden.48

Reformisterna vill därför se ett pensionslyft för dem med lägst pensioner. Det innebär en höjning av pensionen med 3 500 kronor före skatt för dem som har det sämst ställt. Nivån på höjningen av pensionen trappas sedan av för dem som idag har en statlig pension över 10 000 per månad upp till nivån 13 500 per månad. Det betyder att samtliga med en pension under 10 000 kronor i månaden får 3 500 kronor mer och att de med en pension mellan 10 000 kronor i månaden och 13 500 kronor i månaden får en förstärkning på mellan 3 500 och en krona. Sammanlagt får över en miljon svenskar höjd pension. Tillsammans med Reformisternas föreslagna skattesänkning för personer med låga pensionsinkomster motsvarar detta den pensionsförstärkning om 5000 kronor i månaden före skatt som finns med i Reformisternas reformprogram.

Förslaget är tänkt att genomföras utöver de pensionsförslag som redan lyfts av Socialdemokraterna. Förslaget påverkas inte heller av nivån på tjänstepensionen. Tillsammans med det föreslagna rättviseavdraget bevaras ett system där det märks i plånboken om någon har lönearbetat, samtidigt som de med allra lägst pension får en drägligare inkomst att leva på.

Ökningen är lika för ensamstående och samboende. För att pensionshöjningen inte ska ”ätas upp” av ett lägre bostadstillägg ska justeringar av regelverket för bostadstillägg ske parallellt. 

Utöver pensionslyftet vill Reformisterna även utreda förutsättningarna för att införa en differentierad lägre pensionsålder för personer i slitsamma och tunga yrken.

Figur 8. Jämförelse före och efter Reformisternas samlade pensionssatsning. Pension efter skatt utifrån dagens pensionsnivå, med och utan Reformisternas pensionslyft och rättviseavdrag. Simuleringen räknar inte med tjänstepension.

Figur 8. Jämförelse före och efter Reformisternas samlade pensionssatsning. Pension efter skatt utifrån dagens pensionsnivå, med och utan Reformisternas pensionslyft och rättviseavdrag. Simuleringen räknar inte med tjänstepension.


48 Pensionsmyndigheten (2021) Pensionsstatistik, utbetalningar juni 2021.